Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag

Vad är synd?
Kan du skriva ett inlägg om synd? Hur man håller sig borta från frestelse och vad som räknas som synd i Guds ögon.
 
När man hör ordet "synd" kanske man tänker på syndakataloger där olika synder graderas, eller på de sju dödssynderna. Men synd är helt enkelt att missa målet. Att missa det Gud har tänkt för oss. När Jesus får frågan "vilket är det viktigaste budet?" svarar Han följande. 
 
"Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."
-- Matteus 22:37-40
 
Det är Guds mål för oss. Allt vi gör som inte utgår från kärlek till Gud och till andra människor (och i vissa själv kärlek till sig själv) är synd. Det innefattar allt från att tänka elaka tankar om andra till att mörda. Jag tror inte att Gud graderar synd, all synd är synd, hur liten eller stor den än framstår som. Vår pastor sa i en predikan "om jag går upp och predikar med en köttfärssåsfläck på skjortan kommer ni gå hem och säga 'Anders hade en smutsig skjorta på sig idag!' Hallå, 99,9% av skjortan är ju ren, det är bara en liten liten fläck! Men ni kommer ändå komma ihåg att jag hade en smutsig skjorta." Med det menade han att även "små" synder är synd. Det innebär att ingen av oss når upp till Guds standard. Ingen kan vara nära Honom, ingen kan komma till himlen. Utan Jesus. För i Hans kärlek offrade Gud sin egen Son för att ta vårt straff på sig så att vi kunde närma oss Gud genom Hans död. 
 
Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd. Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
-- Romarbrevet 3:20-26
 
Alla har syndat, alla har gjort fel och vänt sig bort från Gud. Men alla kan ta emot Jesus och bli rättfärdiga genom Honom. Få Hans perfektion och släppa vår prestation. Det är fantastiskt!
 
Vad som räknas som synd är en svår fråga som jag tror många brottas med. Mycket står i Bibeln, men många väljer tyvärr att strunta i det som de inte vill följa. Speciellt när det gäller sexualitet och sex tycker jag att många skapar sina egna regler och rättfärdigar det de vill göra. Tyvärr funkar det inte så, det som är fel i Guds ögon är fel oavsett vad man själv tycker. Men sedan finns det förstås saker som är mer otydliga. Är det en synd att dricka vin eller öl ibland? Att äta för mycket sötsaker? Att lägga pengar på sånt som bara gör livet mer bekvämt för sig själv? Att röka om det inte skadar någon annan? Att onanera? Att vara kär i någon som inte är kristen? Ni förstår nog, det finns många frågor som Bibeln inte direkt svarar på. Jag tror man får försöka avgöra det själv, med Guds hjälp. Fundera på om det kan skada din relation till Gud, till andra eller till dig själv. Nedan är några verser från Bibeln som kan vara till hjälp.
 
Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet, men allt bygger inte upp. Ingen skall söka sitt eget bästa, utan var och en den andres. Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära.
-- Romarbrevet 10:23-24, 31
 
Det är alltså inte skrivet i sten vad som är synd och inte. Jag tror det är olika från person till person, även om det absolut inte betyder att man kan bestämma sina egna regler. Jag tar ett exempel för att förklara vad jag menar. Maria äter godis någon gång i veckan när du umgås med vänner eller familj, inga ohälsosamma mängder. Rebecka däremot trycker i sig godis så fort hon mår dåligt, i stället för att vända sig till Gud när något är jobbigt. I Rebeckas fall kanske hon borde sluta med sin vana, medan för Maria är godisätandet inget fel. Lite fånigt exempel men jag tror ni förstår hur jag menar. Gud bryr sig om mer än våra handlingar, Han bryr sig om motiven bakom dem och dess konsekvenser i våra liv. 
 
Frestelse är ett annat ord som kan vara svårt att förstå. Jag tror att man blir frestad när man känner sig dragen till något som inte är bra för en, lockad till att synda. Antingen av djävulen, som Jesus själv blev (Matteus 4). 
 
Ingen som frestas skall säga: "Det är Gud som frestar mig." Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär.
-- Jakobsbrevet 1:13-14
 
Vi lever i en värld där ondskan fortfarande har mycket makt och därför kommer vi att frestas så länge vi lever på den här jorden. Det är något vi får lära oss att hantera, jag tror alltså inte att man kan hålla sig borta från det helt och hållet. Däremot kan man förstås välja att inte sätta sig själv i stituationer där man lätt blir frestad. Har du svårt att låta bli att gå för långt med din flickvän? Ligg då inte och gosa i soffan när ni är själva hemma. Har du problem med alkohol? Umgås då inte i kretser där man dricker mycket. Undvik situationer där det är svårt att inte falla för frestelsen.
 
Jag tror att det viktigaste att komma ihåg när man försöker motstå synd är att det är inte främst något vi säger nej till, utan vi säger JA till något bättre. Till att vara ambassadörer för Gud och leva på ett annat sätt än de som inte känner Honom. Att följa Jesus i stället för att gå dit våra begär leder oss. Att bli mer och mer lika dem vi skapades till att vara. Det är det vi säger ja till, och när vi fokuserar på det blir det mycket lättare att låta bli att synda!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress