Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag

"Synden straffar sig själv"

Idag tänkte jag dela lite reflektioner från en just nu väldigt analyserande hjärna. Jag utgår från ett citat av kristne apologeten Nabeel Qureshi (som fick lämna jordelivet som 34-åring i september i år, men han hann med mycket i Guds rike) angående synd och straff. Det kommer från boken "En enda Gud- Allah eller Jesus?" som hittills är otroligt bra! Här kommer citatet i en bild.

 

En muslimsk lärare frågade Nabeel i en debatt: "Skulle det vara rättvist av en domare att döma dig till döden för att du gått mot rött ljus?" Han syftade på att kristendomen hävdar att syndens lön är döden, oavsett hur liten synden är. Enligt islam funkar det inte så, och jag tror det är en fråga inte bara muslimer undrar över angående kristendom. Nabeels tankesätt visas i citatet ovan och jag håller med. Går vi medvetet mot rött ljus riskerar vi att bli påkörda. Jag tror att det gamla ordspråket "synden straffar sig själv" har mycket sanning i sig: väljer vi att vända Gud ryggen och lyssna på djävulens röst (= gå mot rött ljus enligt metaforen som används här) så ger vi honom utrymme och då kommer hans syften uppfyllas till slut. Låter fruktansvärt och läskigt men jag tror att vi hör djävulens röst varje dag och det är en kamp som vi bara kan vinna med Jesus vid vår sida! Viktigt också att Gud har så mycket mer makt än djävulen, Han har redan besegrat fienden i och med Jesu död och uppståndelse, och en dag kommer Gud låta oss som vill leva med Honom i en värld helt fri från ondska. Det kräver dock att vi låter Honom vara vår Kung, för Gud tränger sig inte på. Han knackar på vår dörr och om vi öppnar kommer Han in och gör sig hemmastadd. Men om vi inte vill öppna respekterar Han det även om det smärtar Honom. Han vill ha en relation med var och en av oss!

Ett påhittat (men säkert förekommande) exempel för att demonstrera vad jag menar med att synd har naturliga konsekvenser: tänk er en man som i många år har varit att i ett porrmissbruk och det har påverkat både hans personlighet och hans äktenskap. Han själv har inte gjort något för att komma ur missbruket eller hantera sina problem. Hans hustru däremot har kämpat länge både med att få mannen att inse att han behöver hjälp och med att få relationen att fungera. Men till sist, efter femton års äktenskap, ett dåligt sexliv, förväntningar hon omöjligt kan leva upp till och en allmän brist av respekt och förståelse från sin man skickar hon in skilsmässopappren. Blir mannen straffad av Gud för hans syndiga vanor och beteenden eller är de en självklar konsekvens av de val han gjort?

Mitt huvud är sprängfyllt av tankar, teorier och åsikter just nu och jag har svårt att formulera och sammanfatta tankar, hoppas ni förstår ungefär vad jag menar. Kom gärna med tankar och reflektioner om ni har några, detta är ett komplext ämne och jag har hört andra perspektiv också. 

B

Fast det jag tänker är att ingen vill hamna i helvetet. Ingen skulle medvetet välja att hamna i helvetet. Ingen väljer att inte tro eller att tro på fel sätt/för lite. Det bara ”är” så. Man är den man är, eller den man blivit på grund av saker man har varit med om i livet.

Jag önskar att Gud kunde göra så att alla tror och rädda alla från helvetet.

Är själv en sån som är väldigt rädd för att hamna i helvetet. Jag känner inte inuti att jag kommer att bli räddad.

Svar: Jag förstår absolut vad du menar! Men jag inte att det beror på vår prestation om vi hamnar i helvetet eller inte, det beror på om vi accepterar det Jesus gjorde för oss på korset eller inte och lever utifrån det. Det är det som jag älskar mest med den Gud jag tror på, jämfört med andra religioner. Det är inte vår prestation det handlar om, det är nåd! Om vi vill vara med Gud för alltid och längtar efter en bättre relation med Honom ser Han det och möter vår längtan. "Rädsla finns inte i kärleken, det fullkomliga kärleken driver ut rädslan", säger Bibeln. Jag blir ledsen av du känner som du gör för jag kan känna Guds kärlek till dig och jag vet att Han vill förändra den här känslan du bär på! Jag har själv känt så men Gud har verkligen visat mig hur fel det är och hur mycket större Hans kärlek är. Jag vill gärna skriva en respons på de här tankarna i ett nytt inlägg eftersom jag verkligen förstår dem och vill bemöta dem med lite fler tankar utifrån min relation med Gud! Så håll utkik de närmsta timmarna/dagarna :) Tack för att du delar dina tankar!!
Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress