Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag

Julens innebörd
De senaste veckorna har gått hur fort som helst och igår fick jag jullov! Nu ska jag njuta av att slippa skolan ett tag, träffa en massa släktingar och vänner som vi inte träffar så ofta och fira Guds otroliga ankomst till jorden. Det senaste är inte så lätt att göra i den kultur vi lever i, där julen framför allt handlar om konsumtion, en massa julklappar och god mat. Sen säger man att det är barnens högtid och det handlar om gemenskap och kärlek och lalala... Tyvärr ser verkligheten ut så att det är väldigt många som inte upplever det och tycker julen är plågsam av olika anledningar. Ensamhet, ekonomiska problem, alkoholism och trasiga familjer är några exempel. Vi har kommit så långt bort från vad julen egentligen handlar om och hur vi borde fira den om vi utgår från Bibeln. Det är sorgligt, men det kan förändras!
 
På julen påminner vi oss om och firar att Gud, Kungarnas Kung, som skapade hela universum och som har all makt i himlen och på jorden, lät sig födas av en ung flicka i ett smutsigt, stinkande stall bland getter och kossor (eller vilka djur man nu hade i Betlehem för 2000 år sedan). Våra mysiga julkrubbor med en leende liten (ljushyad) Jesus på en ren vit filt ger inte en realistisk bild av hur det såg ut, det är jag ganska övertygad om. Hade Maria och Josef ens vatten till hands? Kunde de städa upp efter förlossningen? Blod, moderkakan, plus djuren, deras mat och exkrement... Scenen var nog inte så trevlig som den föreställs i vår kultur. 
 
Att Jesus, som kunde ha kommit till jorden som vuxen, som en stark och mäktig kung, och som kommer att göra det en dag, valde att anlända som vilket barn som helst, i de enklaste och otrevligaste förhållanden man kan tänka sig. Det är helt ofattbart. Kelly Needham, en Jesus-älskande, inspirerande kvinna skrev om julens under på sin blogg och jag vill dela de reflektionerna med er. De är på engelska, jag tror de flesta av er förstår det.
 

Jesus, to whom all things submit, willingly submitted Himself to the limitations of humanity as an embryo in the womb of a teenager.

Jesus, who upholds the unseen galaxies, allowed Himself to be nourished in Mary's womb.

Jesus, who made the trees that became the manger, allowed Himself to be cradled inside of it.

Jesus, who gives strength to all mankind, allowed Himself to be supported and held in human arms.

Jesus, the One without beginning, allowed Himself to be born.

Jesus, the Word, limited His language to helpless crying.

Jesus, who knew no moment absent of the honor of heaven, came into a world of bleating goats and scents of livestock. No parade, no red carpet, no honor.

Jesus, the future flaming-eyed Judge of Revelation, first arrived as a harmless infant, unable to support the weight of His own head.

Jesus, to whom all glory is due, laid aside His glory to descend to the filth of our sin-soaked atmosphere where those worthy of shame are profanely glory-hungry.

-- Kelly Needham

Image result for Jesus birth movie
Bild från serien "The Bible", källa: www.christianpost.com
 

Det är sådana paradoxer, det är omöjligt att fatta vidden av det Gud har gjort för oss när Han kom till jorden. Och Han gjorde det för att Han älskar oss, för att Han hade en perfekt plan för hur Han skulle låta oss få en relation med Honom igen, trots alla våra fel och brister. Trots att vi valt att vända oss bort från Honom om och om igen. Och som Kellys sista reflektion säger: vi som borde bära skammen, vi är högmodiga och själviska och vill ha ära och berömmelse som vi inte förtjänar. I stället för att straffa oss, avstod Jesus från äran Han förtjänade och levde ett liv som människa, med allt vad det innebär. Som avslutning på sitt jordiska liv tog Jesus vår skuld och skam på sig och lät sig avrättas som en brottsling. Det är vad julen handlar om- den är början på Guds fantastiska räddningsplan för alla människor som vill bli räddade!

Jag avslutar med en fantastisk profetia (förutsägelse) om Jesu födelse från Jesaja i Gamla testamentet och önskar er en God Jul!

Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Du låter jublet stiga, du gör glädjen stor. De gläds inför dig som man gläds vid skörden, som man jublar när bytet fördelas. Oket som tyngde dem, stången på deras axlar, förtryckarens piska bryter du sönder, som den dag då Midjan besegrades. Stöveln som bars i striden och manteln som fläckats av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld.
 
Ty ett barn har fötts, en son är oss given.
Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn:
Allvis härskare,
Gudomlig hjälte,
Evig fader,
Fredsfurste.
 
Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns för Davids tron och hans rike. Det skall befästas och hållas vid makt med rätt och rättfärdighet nu och för evigt.
 
-- Jesaja 9:2-7
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress