Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag

Det första budet är det svåraste
I den här bloggens barndom (i augusti 2016) skrev jag ett inlägg om det första budet. Att det vid första anblick inte verkar så himla svårt att hålla men att det kanske är det allra svåraste. För det är så mycket som vill ta Guds plats i våra liv. Så många olika saker som vi ger vår kungakrona när det bara är Jesus som förtjänar den, och som klarar av att bära det ansvaret. Ansvaret att ge vårt liv mening, att ge oss den djupa glädje vi söker efter på så många ställen. Det här har blivit ännu tydligare för mig sedan jag blev tillsammans med Johan i våras. Det är så lätt att sätta sitt värde i sin relationsstatus och sin partner och låta honom få en plats som bara Jesus borde ha. För att göra det ännu svårare uppmanar samhället oss i princip att göra det- det är ett enormt fokus på romantik, sexualitet och förhållanden. Det är en kamp att låta Jesus sitta på tronen i mitt liv!
 
Det här problemet har ett namn som låter både omodernt och läskigt. Det kallas avgudadyrkan och det talas otroligt mycket om det i Gamla testamentet. (Ger två exempel i mitt tidigare inlägg om det här, klicka HÄR för att läsa!) Israels folk misslyckas gång på gång med att låta Gud vara Gud och inte vända sig åt andra håll för att få bekräftelse på olika sätt. Det finns tydliga paraleller att dra till oss kristna idag- hur vi ständigt tappar fokus och börjar tillbe fel saker. Det händer oftare än vi inser, det är jag övertygad om! Och det har många konsekvenser. 
 
En man som är otroligt bra på att sätta ord på den avgudadyrkan som sker i vår tid är Jimmy Needham. Har tidigare lagt in ett fantastiskt Spoken Word av honom som sammanfattar hela kristendomens budskap på 6 minuter. Gör er själva en tjänst och lyssna på det!! Han är otroligt skarpsynt, en jättebra låtskrivare och en väldigt begåvad musiker. Idag tänkte jag dela texten till hans låt "The Only One" som handlar om att Gud är Den Ende som kan tillfredsställa våra hungriga hjärtan. Han anspelar på många olika bibelställen i texten så den kan vara lite svår att förstå, men gör man väl det är det en stark text tycker jag! Vill ni ha en förklaring av texten eller att jag skriver mer om det här ämnet är det bara att kommentera, jag vill som vanligt gärna ha er feedback på det jag skriver!
 
Nog av mina tankar, här kommer låten! Sök gärna upp Jimmy Needham på Spotify eller YouTube, hans sånger med otroligt ärliga och träffande texter har betytt mycket för mig i mitt liv med Gud.
 
 
Under every tree
On top of every hill
You have found me there
Begging for a thrill
Drinking from the vine
Eating from the tree
You swore on Your life
Would be the death of me
'cause all of my lovers are found in my billfold
They rest on my mantel
I can't get a handle on what satisfies to me

If You're the bread then fill me up
If You're the water, fill my cup
'til lesser loves are washed out to sea
Why can't I see, oh, You're the only One who satisfies me

Well the news has spread
Men ain't meant for bread
But for every word
Coming from Your head
But my head and heart
Are very different things
One tells me to run
And one tells me to cling
'cause all of my gods, they have at signs and hashtags
But I'm raising my white flag
'cause I'm needing what You have to give me

I've drank water
From sewers and gutters
Too shameful to utter
But You're not like the others...

So, if You're the bread then fill me up
If You're the water fill my cup
'til lesser loves are washed out to sea
Why can't I see, You're the only One
You're the only One
Father, Spirit, Son
Who satisfies me
 
-- Jimmy Needham
 
 
Foto av Moa Ardeby, min fantastiska syster.
När du är törstig- varifrån får du ditt vatten?
"Synden straffar sig själv"

Idag tänkte jag dela lite reflektioner från en just nu väldigt analyserande hjärna. Jag utgår från ett citat av kristne apologeten Nabeel Qureshi (som fick lämna jordelivet som 34-åring i september i år, men han hann med mycket i Guds rike) angående synd och straff. Det kommer från boken "En enda Gud- Allah eller Jesus?" som hittills är otroligt bra! Här kommer citatet i en bild.

 

En muslimsk lärare frågade Nabeel i en debatt: "Skulle det vara rättvist av en domare att döma dig till döden för att du gått mot rött ljus?" Han syftade på att kristendomen hävdar att syndens lön är döden, oavsett hur liten synden är. Enligt islam funkar det inte så, och jag tror det är en fråga inte bara muslimer undrar över angående kristendom. Nabeels tankesätt visas i citatet ovan och jag håller med. Går vi medvetet mot rött ljus riskerar vi att bli påkörda. Jag tror att det gamla ordspråket "synden straffar sig själv" har mycket sanning i sig: väljer vi att vända Gud ryggen och lyssna på djävulens röst (= gå mot rött ljus enligt metaforen som används här) så ger vi honom utrymme och då kommer hans syften uppfyllas till slut. Låter fruktansvärt och läskigt men jag tror att vi hör djävulens röst varje dag och det är en kamp som vi bara kan vinna med Jesus vid vår sida! Viktigt också att Gud har så mycket mer makt än djävulen, Han har redan besegrat fienden i och med Jesu död och uppståndelse, och en dag kommer Gud låta oss som vill leva med Honom i en värld helt fri från ondska. Det kräver dock att vi låter Honom vara vår Kung, för Gud tränger sig inte på. Han knackar på vår dörr och om vi öppnar kommer Han in och gör sig hemmastadd. Men om vi inte vill öppna respekterar Han det även om det smärtar Honom. Han vill ha en relation med var och en av oss!

Ett påhittat (men säkert förekommande) exempel för att demonstrera vad jag menar med att synd har naturliga konsekvenser: tänk er en man som i många år har varit att i ett porrmissbruk och det har påverkat både hans personlighet och hans äktenskap. Han själv har inte gjort något för att komma ur missbruket eller hantera sina problem. Hans hustru däremot har kämpat länge både med att få mannen att inse att han behöver hjälp och med att få relationen att fungera. Men till sist, efter femton års äktenskap, ett dåligt sexliv, förväntningar hon omöjligt kan leva upp till och en allmän brist av respekt och förståelse från sin man skickar hon in skilsmässopappren. Blir mannen straffad av Gud för hans syndiga vanor och beteenden eller är de en självklar konsekvens av de val han gjort?

Mitt huvud är sprängfyllt av tankar, teorier och åsikter just nu och jag har svårt att formulera och sammanfatta tankar, hoppas ni förstår ungefär vad jag menar. Kom gärna med tankar och reflektioner om ni har några, detta är ett komplext ämne och jag har hört andra perspektiv också. 

Julens innebörd
De senaste veckorna har gått hur fort som helst och igår fick jag jullov! Nu ska jag njuta av att slippa skolan ett tag, träffa en massa släktingar och vänner som vi inte träffar så ofta och fira Guds otroliga ankomst till jorden. Det senaste är inte så lätt att göra i den kultur vi lever i, där julen framför allt handlar om konsumtion, en massa julklappar och god mat. Sen säger man att det är barnens högtid och det handlar om gemenskap och kärlek och lalala... Tyvärr ser verkligheten ut så att det är väldigt många som inte upplever det och tycker julen är plågsam av olika anledningar. Ensamhet, ekonomiska problem, alkoholism och trasiga familjer är några exempel. Vi har kommit så långt bort från vad julen egentligen handlar om och hur vi borde fira den om vi utgår från Bibeln. Det är sorgligt, men det kan förändras!
 
På julen påminner vi oss om och firar att Gud, Kungarnas Kung, som skapade hela universum och som har all makt i himlen och på jorden, lät sig födas av en ung flicka i ett smutsigt, stinkande stall bland getter och kossor (eller vilka djur man nu hade i Betlehem för 2000 år sedan). Våra mysiga julkrubbor med en leende liten (ljushyad) Jesus på en ren vit filt ger inte en realistisk bild av hur det såg ut, det är jag ganska övertygad om. Hade Maria och Josef ens vatten till hands? Kunde de städa upp efter förlossningen? Blod, moderkakan, plus djuren, deras mat och exkrement... Scenen var nog inte så trevlig som den föreställs i vår kultur. 
 
Att Jesus, som kunde ha kommit till jorden som vuxen, som en stark och mäktig kung, och som kommer att göra det en dag, valde att anlända som vilket barn som helst, i de enklaste och otrevligaste förhållanden man kan tänka sig. Det är helt ofattbart. Kelly Needham, en Jesus-älskande, inspirerande kvinna skrev om julens under på sin blogg och jag vill dela de reflektionerna med er. De är på engelska, jag tror de flesta av er förstår det.
 

Jesus, to whom all things submit, willingly submitted Himself to the limitations of humanity as an embryo in the womb of a teenager.

Jesus, who upholds the unseen galaxies, allowed Himself to be nourished in Mary's womb.

Jesus, who made the trees that became the manger, allowed Himself to be cradled inside of it.

Jesus, who gives strength to all mankind, allowed Himself to be supported and held in human arms.

Jesus, the One without beginning, allowed Himself to be born.

Jesus, the Word, limited His language to helpless crying.

Jesus, who knew no moment absent of the honor of heaven, came into a world of bleating goats and scents of livestock. No parade, no red carpet, no honor.

Jesus, the future flaming-eyed Judge of Revelation, first arrived as a harmless infant, unable to support the weight of His own head.

Jesus, to whom all glory is due, laid aside His glory to descend to the filth of our sin-soaked atmosphere where those worthy of shame are profanely glory-hungry.

-- Kelly Needham

Image result for Jesus birth movie
Bild från serien "The Bible", källa: www.christianpost.com
 

Det är sådana paradoxer, det är omöjligt att fatta vidden av det Gud har gjort för oss när Han kom till jorden. Och Han gjorde det för att Han älskar oss, för att Han hade en perfekt plan för hur Han skulle låta oss få en relation med Honom igen, trots alla våra fel och brister. Trots att vi valt att vända oss bort från Honom om och om igen. Och som Kellys sista reflektion säger: vi som borde bära skammen, vi är högmodiga och själviska och vill ha ära och berömmelse som vi inte förtjänar. I stället för att straffa oss, avstod Jesus från äran Han förtjänade och levde ett liv som människa, med allt vad det innebär. Som avslutning på sitt jordiska liv tog Jesus vår skuld och skam på sig och lät sig avrättas som en brottsling. Det är vad julen handlar om- den är början på Guds fantastiska räddningsplan för alla människor som vill bli räddade!

Jag avslutar med en fantastisk profetia (förutsägelse) om Jesu födelse från Jesaja i Gamla testamentet och önskar er en God Jul!

Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Du låter jublet stiga, du gör glädjen stor. De gläds inför dig som man gläds vid skörden, som man jublar när bytet fördelas. Oket som tyngde dem, stången på deras axlar, förtryckarens piska bryter du sönder, som den dag då Midjan besegrades. Stöveln som bars i striden och manteln som fläckats av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld.
 
Ty ett barn har fötts, en son är oss given.
Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn:
Allvis härskare,
Gudomlig hjälte,
Evig fader,
Fredsfurste.
 
Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns för Davids tron och hans rike. Det skall befästas och hållas vid makt med rätt och rättfärdighet nu och för evigt.
 
-- Jesaja 9:2-7